Durescom

10 Jaar Durescom: Een Decennium van Groei, Uitdagingen en Innovatie

Achter elk bedrijf schuilt een verhaal. Een verhaal van visie, vastberadenheid en de drang om iets nieuws te creëren. Bij Durescom is dat niet anders. Laten we teruggaan naar het begin, naar het moment waarop de eerste kiemen van onze onderneming werden geplant.

Het is 2014. De economische crisis heeft de wereld in zijn greep en bedrijven staan voor enorme uitdagingen. Ellen, destijds in dienst van een arbodienst, hielp bedrijven tijdens het proces van reorganisatie. Veel bedrijven waren aan het bezuinigen en hadden hierbij vaak geen doordacht plan, met als gevolg dat er veel verzuim ontstond. Voor Ellen een mooie uitdaging om dit verzuim te voorkomen door zorg te dragen voor een plan van aanpak dat zowel de zakelijke als ook de menselijke kant meenam in het gehele traject. Deze werkzaamheden vanuit een arbodienst verrichten, leverde soms vragen op en zo ontstond het idee om een bedrijf op te richten dat zich onderscheidt door duurzaamheid, innovatie en resultaatgerichtheid te bundelen. En zo werd Ellen haar eigen onderneming geboren.

Een van de eerste uitdagingen waarmee ze te maken kreeg, was het vinden van de juiste naam voor haar bedrijf. Waar de naam Anduron (Anders Durven Ondernemen) genoemd werd, bedacht Ellen wat anders. Haar bedrijf moest Durescom heten, een naam die staat voor duurzaam resultaatgericht advies met commitment. Met als underscore: P&O met lef! Het was een naam die perfect de kernwaarden van het bedrijf weerspiegelde en die de basis legde voor alles wat nog zou komen. Op 1 mei 2014 was het moment dat Durescom van start ging onder de vlag van een grotere holding waar de arbodienst ook onderdeel van uit maakte!

Met de naam gekozen en de visie helder voor ogen, begon Ellen aan haar reis. Ze was in de beginjaren van Durescom vooral actief in het begeleiden van reorganisaties. Al snel kwam de vraag ook naar detachering en besloot Ellen om iemand aan te gaan nemen. Zo bestond Durescom in augustus 2014 opeens al uit twee personen en werd niet veel later de derde collega aangenomen. Ze werkten hard, bouwden aan relaties en groeiden als organisatie. Klanten werden aangetrokken door hun toewijding en expertise, en al snel groeide Durescom via het netwerk uit tot een bekende naam in de branche. De focus in die jaren lag vooral op MKB, detacheringen en projecten. Duurzame Inzetbaarheid is een thema dat Ellen altijd al trok en in die jaren besloot zij om zich hier verder in te gaan verdiepen. Zogezegd zo gedaan en al snel werd Ellen betrokken bij de volledige subsidiestromen rondom duurzame inzetbaarheid en zat ze al snel om tafel bij politiek Den Haag om hierover mee te beslissen.

Met nog meer specialisme groeide Durescom ook verder en in 2016 bestond Durescom al uit 7 HR Consultants. Een leuk weetje is dat een aantal van deze groep collega’s nog steeds werkzaam is voor Durescom! Met het groter worden van het bedrijf en het aannemen van collega’s kwam Ellen haar visie ook duidelijk om de hoek. Ellen kiest hierin vooral voor de mens en het talent dat hierachter schuilgaat. De puurheid en eerlijkheid die ze in haar team zoekt, zoekt ze ook bij haar klanten. “Als werkgever krijg je soms veel voor je kiezen, wat maakt dat je soms gedwongen wordt om bepaalde keuzes te maken om in leven te blijven als bedrijf. Ik krijg er energie van om bedrijven juist dan te kunnen ondersteunen en voorzien van advies, waarbij ze bij hun eigen waarden en normen blijven. Transparant, praktisch en met je voeten in de klei blijven staan. Het probleem écht oplossen in plaats van een pleister op een wond plakken. Dat is waar ik in geloof!’ aldus Ellen. 2016 was ook de start voor meer focus. Waar voorheen veel opdrachten vanuit detachering binnenkwamen, werd er nu meer in projectvorm gewerkt en lag de focus op duurzame inzetbaarheid. Durescom breidde verder uit en in 2018 ontstonden de eerste metingen voor klanten en eind 2018 werden de eerste Durescom collega’s opgeleid tot vertrouwenspersoon en later ook mediator. Kortom; een mooie uitbreiding van de dienstverlening van Durescom.

2019 was het jaar van verdere groei en focus. Inmiddels bestond het team uit +/- 15 collega’s en was het tijd om écht zelfstandig verder te gaan. Begin 2020 werd het huidige kantoorpand van Durescom aan de Utrechtseweg in Amersfoort ingetrokken en gingen we los van de Paradigmagroep. Een spannend moment, waarop ook nog eens bleek dat Ellen goed kan schakelen. Een week na ondertekening van het huurcontract, stapte Ellen namelijk in het vliegtuig om te gaan backpacken. Iets wat al gepland stond, maar erg ongelukkig viel qua timing. Gelukkig kon ze inmiddels bouwen op een team van 17 collega’s, wat maakte dat het een mooie start werd vanuit Amersfoort!

Maar na haar vakantie sloeg de Covid-19-pandemie toe, een uitdaging van ongekende omvang. Plotseling moesten we allemaal ons aanpassen aan een nieuwe realiteit, waarin thuiswerken de norm werd en waarin we moesten jongleren met werk en kinderen om ons heen. Het was een moeilijke tijd, maar ook een tijd waarin we lieten zien waar we toe in staat waren. We pasten ons aan en begonnen met het ontwikkelen van productlijnen die onze klanten nog beter van dienst konden zijn. Waar we in het begin vooral sterk waren in detachering en in MKB, kwamen hier de productlijnen projecten, duurzame inzetbaarheid, Talent Development en vertrouwenspersoon bij. Er werd gebrainstormd, productmanagers werden aangesteld en de marketing werd toegespitst op de productlijnen. Nog meer oog voor kwaliteit en het verhogen van specialisme. De pandemie bracht voor ons niet alleen uitdagingen met zich mee, maar ook mogelijkheden voor groei en innovatie. En zo groeide Durescom uit tot wat het vandaag de dag is: een bloeiend bedrijf met bijna 20 collega’s en een breed scala aan diensten.

Plaats een reactie